azaza

Yemek ve Kültür Dergisi

   ANA SAYFA   SON SAYI   ESKİ SAYILAR   ABONELİK   ONLINE SATIŞ   HAKKIMIZDA   ÇİYA YAYINLARI   YARDIM   İLETİŞİM   
Çiya
49. Sayı Sonbahar 2017
49. Sayı Sonbahar 2017
48. Sayı Yaz 2017
48. Sayı Yaz 2017
47. Sayı İlkbahar 2017
47. Sayı İlkbahar 2017
46. Sayı Kış 2017
46. Sayı Kış 2017
45. Sayı Sonbahar 2016
45. Sayı Sonbahar 2016


Tahıl, ekmek ve toplum Ortaçağ Irak'ında ekmek üzerine bir denem

David Waines

Tahıl, ekmek ve toplum Ortaçağ Irak'ında ekmek üzerine bir denem

 

Ortaçağ İslam toplumu, karmaşık bir mozaik yapıya sahiptir. Kimi yerlerde belirsiz ve hatta belki de tamamen silinmiş olmasına rağmen, genel sınırları oldukça belirgin biçimde çizilmiştir. Bu mozaiğin pek çok girift motifi arasında, son çalışmalar özellikle ortaçağ Ortadoğusu’ndaki maddi yaşama ışık tutmayı başarmıştır. Braudel’in dediği gibi maddi uygarlık, “yinelenen devinimlerdir, insanlığın sessiz ve yarısından çoğu unutulmuş hikâyesidir ve günümüze kadar süregelmiş son derece önemli, ancak bir o kadar da sesi az çıkan bir gerçekliktir 1” ve bu alan, hiç kuşkusuz araştırmanın doğası itibariyle henüz yeteri kadar gelişmemiştir. Bu makalede, insanlığın en eski alışkanlıklarından biri olan yiyecek hazırlamaya ilişkin süreçleri konu edineceğiz. Ancak şimdilik bu süreçlerin tek bir safhası, yani özellikle ekmek yapımında tahıl kullanımı bizi ilgilendiriyor.

 

Neden tahıl ve ekmek? Aslında bu sorunun cevabı bir ölçüde 9. ve 10. yüzyıllarda Irak şehirlerinin durumuyla, yani bu çalışmanın odak noktası olan yer ve zamanla doğrudan ilintili. Irak, Abbasi Devleti’nin kalbi olmakla beraber, başkenti olan Bağdat da Halifeliğin geniş ve bereketli topraklarının kozmopolit merkeziydi. Bağdat, onuncu yüzyıldaki gerileme dönemlerinde bile imparatorluk siyaseti ve ‹slam’ın yüksek kültür geleneği açısından da mükemmel bir merkez konumundaydı ve kültürel etkisi bu dönemde bile oldukça büyüktü. Bağdat’ta maddi kültürün özellikle yemek alanındaki etkisi, Goody’nin “tam anlamıyla farklılaşmış, farklı kültürel ve politik katmanlardaki bir toplumu gözler önüne seren bir mutfak”sözleriyle açıklanabilir.

Bu çalışmada biz, bu “farklılaşmış” mutfak geleneğinin bir ürünü olarak, kent yaşamında her bireyin beslenme alışkanlığının ortak paydasını oluşturan ekmeği, ya da bir diğer deyişle “nimet”i ayrıntılı olarak ele alacağız. Bu bağlamda ekmeği incelediğimizde, oldukça karmaşık bir ürün olduğunu görmek mümkündür.

Devamı...

Makalenin yayınlandığı dergi:
26. Sayı Sonbahar 2011
26. Sayı Sonbahar 2011

 


Çiya
Diller
Türkçe      İngilizce     
Duyurular
Melceü’t-Tabbâhîn - 2016-12-08 13:12:32
Mehmet Kâmil'in Melceü’t-Tabbâhîn'i günümüz Türkçesiyle okurlarına kavuştu.

YemekveKültür - 2016-09-02 11:02:56
YemekveKültür dergisini; D&R, Remzi, Gergedan, Pandora, Eren Kitap, Turhan (Ankara), Yakın (İzmir), Pusula, Artı (İzmir), Arkeoloji ve Sanat, İmge ve daha birçok kitabevinden temin edebilirsiniz. Ayrıca bu sayıdan itibaren Dost Kitabevi (Ankara), İnkılâp Kitabevi’nin Ataşehir, Acarkent, Metroport, Balçova (İzmir) şubelerinde de okurlarımızla buluşuyoruz.

Sepetim
Sepetinizde şu anda ürün bulunmamaktadır.
Çiya Yayınları
Melceü’t-Tabbâhîn (Aşçıların Sığınağı) Karton kapak

Melceü’t-Tabbâhîn (Aşçıların Sığınağı) Karton kapak



Mutfaktaki Felsefe

Mutfaktaki Felsefe



Yemek

Yemek




Gizlilik Politikası   |   Garanti ve İade Şartları   |   Sipariş ve Teslimat Şartları

Copyright © 2018 Yemek ve Kültür Dergisi
Powered by webarthome